lördag 10 september 2011

min ö

idag fick jag läsa att EU säger att öland inte är en ö.

jag är uppvuxen på öland, har bott där i arton år. har sett det mesta av ön både en och två gånger. jag har åkt bil runt hela öland och kan försäkra att det är vatten överallt. ölandsbron är 13 meter bred och är alltså det enda som sitter ihop med fastlandet sverige. resterande kuststräcka är 483 meter. och det känns fett mycket som en ö. dessutom tar det en och en halv timme att nå bron om du kör från nabbelund på norra öland.
i gårdby (ser förresten att wiki har kvar mitt lilla tillägg om eksgården, samma formulering som jag skrev när jag var tio eller så), där jag bodde förritin går bussarna till kalmar tre gånger om dagen (7, 8 och nån på eftermiddagen, typ kl 16) på vardagarna, noll bussar på helgen, känns väldigt mycket som en isolerad ö. på vintern när det stormar blir man insnöad. bron stängs av när det blåser för mycket. då kommer man ingenstans utan är fast på ön. ÖN!!! KLART ÖLAND ÄR EN Ö! FFS!


en ganska mild vinter på sydöstra öland

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar