lördag 18 juni 2011

vinyler och wienklassicism och annat pretantiöst

ikväll var det jag och mamma som drack vin och käkade godis och såg på amadeus som gick på tv4film. blir så mozartnördig när jag kollar på den! köpte en vinyl på kupan häromdagen som jag inte hade lyssnat på än, men den sattes igång med eftertexterna.




symfonierna no. 40 och 24, men det var också ungefär allt jag förstod för skivan är inspelad i moskva och omslaget är på ryska. men ikväll satt jag och mamma med lite uppslagsböcker och tog reda på när och var och hur de här symfonierna var skrivna. ibland är det väldigt skönt att ta reda på saker i böcker. internet for the win och sådär såklart, men böcker känns så trevligt intellektuellt. särskilt när man har mozarts tjugofjärde symfoni i bakgrunden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar